niedziela, 19 sierpnia 2012

CO TO JEST GLUTATION?


Nazwa glutation (GSH) nie jest powszechnie znana. Nawet lekarze, którzy słyszeli o glutationie mają niepełną wiedzę na temat jego właściwości. Glutation jest trójpeptydem, to znaczy składa się z trzech połączonych ze sobą związków: kwasu glutaminowego, cysteiny i glicyny. Wszystkie trzy aminokwasy syntetyzowane są przez nasz organizm. Glutation jest najbardziej rozpowszechnionym, niskocząsteczkowym związkiem w przyrodzie. Bez glutationu nie ma życia. Każda komórka w organizmie produkuje glutation. Zapotrzebowanie na ten naturalny antyoksydant jest bardzo duże, ponieważ jest on szybko zużywany pod wpływem wielu czynników. Jako najpotężniejszy antyutleniacz neutralizuje wolne rodniki powstające podczas zakażeń, zanieczyszczenia środowiska, promieniowania słonecznego, złej diety, stresów, zażywania leków, urazów, skaleczeń, poparzeń i oczywiście starzenia się organizmu.

Wszystkie składniki glutationu występują w spożywanych przez nas pokarmach, a mimo to jego stężenie zmniejsza się wraz z wiekiem oraz w wyniku wielu chorób związanych z procesem starzenia. Tego niedoboru nie można uzupełnić z pokarmem, ponieważ glutation nie wchłania się jako cały związek lecz ulega strawieniu do aminokwasów. Problem syntetyzowania glutationu stanowi cysteina, której zawartość w pożywieniu jest bardzo niska. Pozostałe składniki glutationu: kwas glutaminowy i glicyna znajdują się w pokarmach w wystarczającej ilości. Cysteina znajduje się w mleku matki oraz w śladowych ilościach w białku serwatki mleka krowiego (0,6%), a także w śladowych ilościach w brokułach, białku jaj w czerwonym mięsie i rybach. Ilości te są jednak niewystarczające do odtworzenia zapasów glutationu w wewnątrzkomórowej biosyntezie. Z badań naukowych wynika, że w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat zawartość składników odżywczych w warzywach i owocach spadła, w zależności od związku, od kilkunastu do kilkudziesięciu procent. Uwzględniając te spadki, aby dostarczyć odpowiednią ilość cysteiny potrzebnej do syntezy glutationu, należałoby codziennie zjadać małą przyczepkę brokułów, kilka kilogramów mięsa lub ryb. A to po prostu nie jest możliwe.

Obniżenie poziomu glutationu prowadzi do chorób i przedwczesnej śmierci. Dlatego ważne jest aby niedobór glutationu uzupełniać naturalnymi przeciwutleniaczami dostarczonymi z pożywieniem. Dieta powinna zawierać przeciwutleniające witaminy: C, E, A (beta-karoten) i inne karotenoidy, witaminy z grupy B, polifenole a wśród nich bioflawonoidy oraz selen, cynk, magnez, miedź i mangan. Biofawonoidy oraz inne związki fenolowe, podobnie jak glutation, wykazują działanie antyoksydacyjne oraz wpływają na układ immunologiczny polepszając jakość odporności. Mogą więc razem z wymienionymi przeciwutleniaczami zastąpić niedobory glutationu w naszym organizmie.