piątek, 1 marca 2013

Przeciwutleniacze Mogą Zastąpić Aspirynę


Prawie od 25 lat stosuje się aspirynę jako środka zabezpieczającego przed agregacją płytek krwi, podczas której wewnątrz naczyń krwionośnych powstają skrzepliny. Wiele nowszych badań podkreśla ryzyko wystąpienia poważnych skutków wynikających z długoterminowego stosowania aspiryny. Badania wskazują, że adrenalina (hormon stresu), znacznie redukuje właściwości przeciwkrzepliwe aspiryny. Co oznacza, że działanie ochronne aspiryny zmniejsza się podczas stresu, czyli wówczas gdy jest ono najbardziej potrzebne. Aspiryna nie ma też żadnych właściwości przeciwutleniających, a więc nie może zapobiegać utlenianiu cząstek LDL (tzw. zły cholesterol), nie zmniejsza stężenia cholesterolu ani nie obniża ciśnienia tętniczego krwi.

Właściwościami przeciwutleniającymi charakteryzują się natomiast bioflawonoidy zawarte w warzywach i owcach oraz glutation. Związki te skutecznie chronią naczynia i krew przed procesami miażdżycowymi nawet podczas stresu i podwyższonego poziomu adrenaliny.

Z ankiety przeprowadzonej przez Radę do spraw zdrowia wynika, że amerykańscy lekarze chętniej sięgają po antyoksydanty niż po aspirynę. Najczęściej stosują witaminę E, witaminę C i beta-karoten, a niektórzy przyjmują kombinację kilku przeciwutleniaczy. Należy pamiętać, że aby skutecznie zapobiegać chorobom, powinno się stosować naturalne produkty, w których znajdują się witaminy, bioflawonoidy i związki mineralne. Jeden antyutleniacz nie jest dostatecznie skutecznym antyoksydantem. Aby czerpać z wielu przeciwutleniaczy zawartych w różnych warzywach i owocach trzeba urozmaicać pożywienie.

Podczas badań udowodniono prozdrowotne właściwości bioflawonoidów znajdujących się w czarnych jagodach, czarnej porzeczce, czerwonych winogronach, granacie, rokitniku, jabłkach, owocach cytrusowych, czerwonym buraku, w pomidorach, kapuście, brokułach, pomarańczowych warzywach, a także w selerze, pietruszce, czosnku, cebuli, w kakao, gorzkiej czekoladzie i wielu innych produktach. Wartościowe przeciwutleniacze znaleziono również w grzybach, algach, ziołach i przyprawach. Zamiast aspiryny poleca się ciemne owoce jagodowe (borówki, czarne porzeczki), jabłka, czosnek, ekstrakty z pestek czerwonych winogron, czerwone wino, napary z miłorzębu dwuklapowego, a także czerwone i pomarańczowe warzywa zawierające karotenoidy.

W latach 1997-2009 przeprowadzono w Danii badania na próbie 99187 osób, które miały po jednym zawale i stosowały niestandardowe leki przeciwzapalne (NSAID - aspiryna, ibuprofen, naproxen). Uzyskane wyniki wykazały, że 20% osób przyjmujących te leki już w pierwszym roku od zawału umarło lub miało drugi zawał. Przypuszcza się, że niestandardowe leki zapalne powodują skrzepy krwi, które mogą przyczyniać się do generowania kolejnego zawału. Stwierdzono, że osobom po zawale do końca życia nie powinno się podawać leków z grupy NSAID.


Literatura: Frederic Le Cren, PRZECIWUTLENIACZE rewolucja w medycynie XXI wieku, Warszawa, 2006